Allah vergelijken met Zijn Schepping - Shaykh Muhammad ibn Sâlih al-'Uthaymîn (rahimahullâh)

op .

Shaykh : Ja.


Vraagsteller : Is het toegestaan voor een persoon omtrent Zijn Uitspraak (Ta'âlâ) :

وَمَا قَدَرُواْ ٱللَّهَ حَقَّ قَدۡرِهِۦ وَٱلۡأَرۡضُ جَمِيعً۬ا قَبۡضَتُهُ ۥ يَوۡمَ ٱلۡقِيَـٰمَةِ

"En zij achten Hem niet met de achting die Hem toekomt, terwijl Hij de gehele aarde in Zijn greep heeft op de Dag van de Opstanding." [S. az-Zumar, v. 67]

Is het toegestaan voor hem (die dit reciteert) om de vuist te ballen ?


Antwoord :

Wie de vuist balt voor de mensen, dan is dat tamthîl (Allah gelijkstellen aan Zijn Schepping) en tashbîh (Allah vergelijken met onszelf). En het is niet toegestaan iets te doen dat tashbîh en tamthîl aangeeft, vooral voor de gewone mensen.

Bovendien heeft hij gelogen ! Heeft hij kennis dat Allah de aarde zal grijpen op de wijze die hij beschreven heeft door de vuist te ballen ? Misschien zal Hij haar op een andere wijze grijpen ! Want de vuist is anders, zelfs onder de mensen. Daarom hoort dat niet gedaan te worden.

Misschien zal iemand zeggen :

"Maar wanneer de Boodschapper ('alayihi s-salâtu was-salâm) zei :
إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ سَمِيعَۢا بَصِيرً۬ا
'Voorwaar, Allah is Alhorend, Alziend' [S. an-Nisâ', v. 58] 
,plaatste hij zijn vingers op zijn oog en zijn oor."

Dan zeggen wij : Dit is gekomen in de Sunna en het is waarheid. Daarmee heeft de Profeet ('alayhi s-salâtu was-salâm) deze twee Eigenschappen willen bevestigen : het Gehoor en het Zicht, door hun plaats te vermelden bij de Kinderen van Âdam.

Wat betreft het hoe te zeggen van het grijpen, terwijl we het niet weten, dan is dat verboden. Het is een leugen over Allah. Ja.

[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]

Vrouw aan man : Ik hou van jou omwille van Allah ? - Shaykh Zayd al-Madkhalî (rahimahullâh)

op .

Vraag:
Is het de vrouw toegestaan om tegen een man te zeggen : "Ik hou van jou omwille van Allah" ?

Antwoord:
Nee, ze hoort deze deur niet te openen ! Haar liefde zit in haar hart, en ze houdt van elke gelovige man en gelovige vrouw, van elke moslim en moslima.
Maar ze hoort deze deur niet te openen voor een specifieke persoon, want hij zou verleid worden en zou met haar blijven spreken en woorden van liefde (omwille van Allah) blijven uitwisselen en dergelijke meer. Zo zouden ze terechtkomen in wat verboden is. Nee dus !

[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]

Liefde en haat omwille van Allah - Shaykh Sâlih al-Fawzân (hafidhahullâh)

op .

Vraag :


Wat is het oordeel over het verwerpen van het idee om te haten omwille van Allah en te beweren dat dit geen deel uitmaakt van de religie van Allah ? Is de Islam van een persoon geldig als hij de joden en de christenen niet haat ?


Antwoord :

Al-Walâ' wal-Barâ' is een verplichting. Het is de verwerping van de vijanden van Allah en de verbintenis met de bondgenoten van Allah.

Al-Walâ' wal-Barâ' betekent (de ongelovigen) haten, zich vrij verklaren van hen en hun religie, dit is al-Barâ'. Al-Walâ' betekent houden van Allah, houden van Zijn Boodschapper, houden van zijn gelovige dienaren, hen als bondgenoten nemen en hun verdediging opnemen.

قَدۡ كَانَتۡ لَكُمۡ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٌ۬ فِىٓ إِبۡرَٲهِيمَ وَٱلَّذِينَ مَعَهُ ۥۤ إِذۡ قَالُواْ لِقَوۡمِہِمۡ إِنَّا بُرَءَٲٓؤُاْ مِنكُمۡ وَمِمَّا تَعۡبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ

[Waarlijk, er was voor jullie een goed voorbeeld in Ibrâhîm en degenen die met hem waren, toen zij tot hun volk zeiden : "Wij zijn niet verantwoordelijk voor jullie en voor wat jullie naast Allah aanbidden."] (S. al-Mumtahana, v. 4)

Zij hebben zich vrij verklaard van hen en van hun afgoden, hun voorwerpen van aanbidding :

إِنَّا بُرَءَٲٓؤُاْ مِنكُمۡ وَمِمَّا تَعۡبُدُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ كَفَرۡنَا بِكُمۡ وَبَدَا بَيۡنَنَا وَبَيۡنَكُمُ ٱلۡعَدَٲوَةُ وَٱلۡبَغۡضَآءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤۡمِنُواْ بِٱللَّهِ وَحۡدَهُ ۥۤ

["Wij zijn niet verantwoordelijk voor jullie en voor wat jullie naast Allah aanbidden. Wij geloven jullie niet en er is tussen ons en jullie vijandschap en haat ontstaan, voor altijd, totdat jullie in Allah, de Enige, geloven."] (S. al-Mumtahana, v. 4)

Zo is het niet toegestaan van de ongelovigen te houden. En wie hen als bondgenoten neemt, Allah (jalla wa 'alâ) zegt :

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ ٱلۡيَہُودَ وَٱلنَّصَـٰرَىٰٓ أَوۡلِيَآءَ‌ۘ بَعۡضُہُمۡ أَوۡلِيَآءُ بَعۡضٍ۬‌ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمۡ فَإِنَّهُ ۥ مِنۡہُمۡ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهۡدِى ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ

[O jullie die geloven ! Neem niet de joden en de christenen als beschermers, zij beschermen elkaar. En wie van jullie hen als beschermers neemt : voorwaar, hij behoort tot hen. Voorwaar, Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.] (S. al-Mâ'ida, v. 51)

Het onderwerp is zeer ernstig. Al-Walâ' wal-Barâ' is één van de essentiële fundamenten van deze religie. De religie (van een persoon) is niet geldig zonder beiden. Ja.

[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]