Waarom wordt het geloof in voortekenen als shirk beschouwd ? - Shaykh Khâlid ibn Dahwî adh-Dhafîrî (حفظه الله)

op .

Het geloof in voortekenen is shirk omwille van hun geloof dat dat voordeel met zich meebrengt of schade afwendt. En deze overtuiging is onverenigbaar met de uitspraak van ALLAH (جل وجل جلاله) :
 
وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
 
"En wanneer ALLAH jou met een tegenslag treft, dan is er niemand die deze kan wegnemen, behalve HIJ. En wanneer HIJ voor jou iets goeds wenst, dan kan niemand ZIJN gunst tegenhouden. HIJ treft daarmee wie HIJ wil van ZIJN dienaren. En HIJ is de Vergevingsgezinde, de Meest Barmhartige." [S. Yûnus, v. 107]
 
En ALLAH (جل وعلا) is DEGENE Die voordeel en schade in Zijn Hand heeft, evenals het goede en het slechte. En deze tiyara (voortekenen zien a.d.h.v. vogels), of datgene waarin de mensen voortekenen zien, brengt geen goeds met zich mee en wendt geen schade af.
 
[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]
 
 

Het geloof in slechte voortekenen is shirk - Shaykh Khâlid ibn Dahwî adh-Dhafîrî (حفظه الله)

op .

De Profeet (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd : "Tiyara (geloof in slechte voortekenen) is shirk, tiyara is shirk." Drie keer.
 
Ibn Mas'ûd (رضي الله عنه) heeft gezegd : "Niemand van ons blijft ervan gespaard, maar ALLAH doet het verdwijnen door het plaatsen van het vertrouwen in HEM."
 
Op gezag van 'Abdullâh ibn 'Amr (رضي الله عنهما) die zei : De Boodschapper van ALLAH (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd : "Wie zich door tiyara - d.w.z. geloof in slechte voortekenen - ervan laat weerhouden iets te doen, heeft shirk gepleegd."
 
[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]
 
 

Het oordeel over het bleken van de wenkbrauwen - Shaykh 'Abd al-Muhsin al-'Abbâd (حفظه الله)

op .

Shaykh 'Abd al-Muhsin al-'Abbâd (حفظه الله) werd gevraagd : "Wat is het oordeel over het bleken van de wenkbrauwen door de bovenkant en de onderkant van de wenkbrauw te kleuren in de kleur van de huid ?"
 
Hij zei : "Dat is zoals het verfijnen en alsof ze verwijderd zijn. Het resultaat is één en hetzelfde. Dus als de kleur veranderd wordt, dan is dat net alsof ze geschoren of geëpileerd zijn. [1]"
 
[Bron : "Sharh Sunan Abî Dâwud" 21/468]
 
-----------------------------
[1] Niet toegestaan dus.
 
[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]