De Sunna legt de Koran uit en verduidelijkt die - Shaykh Muhammad Bâzmûl (حفظه الله ورعاه)

op .

De auteur heeft gezegd : "De Sunna legt de Koran uit en verduidelijkt die." De Sunna legt de Koran uit en verduidelijkt die ... En ALLAH (سبحانه وتعالى) heeft dit vermeld :
 
وَأَنزَلۡنَآ إِلَيۡكَ ٱلذِّڪۡرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيۡہِمۡ
 
"En WIJ deden aan jou de Vermaning (de Koran) neerdalen om aan de mensen duidelijk te maken wat aan hen neergezonden is." [S. an-Nahl, v. 44]
 
De Sunna is dus een verduidelijking voor de Koran. Haar verduidelijking voor de Koran is op meerdere manieren.
 
De eerste manier is dat ze in overeenstemming is met de Koran. Ze benadrukt dus wat in de Koran gekomen is.
 
De tweede manier is dat de Sunna preciseert wat op algemene wijze gekomen is in de Koran, of beperkt wat algemeen gekomen is in de Koran, of verduidelijkt wat algemeen is gekomen in de Koran. Dit is de tweede manier.
 
De derde manier is dat de Sunna een oordeel vestigt dat in niet de Koran gekomen is. En ALLAH (عز وجل) zegt :
 
وَمَآ ءَاتَٮٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَہَٮٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْ‌ۚ
 
"En wat de Boodschapper jullie geeft, neem dat. Maar wat hij jullie verbiedt, onthoud jullie daarvan." [S. al-Hashr, v. 7]
 
En HIJ zegt :
 
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤۡمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيۡنَهُمۡ ثُمَّ لَا يَجِدُواْ فِىٓ أَنفُسِہِمۡ حَرَجً۬ا مِّمَّا قَضَيۡتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسۡلِيمً۬ا 
 
"Bij jouw Heer, zij geloven niet totdat zij jou laten oordelen over waar zij over van mening verschillen en dan in zichzelf geen weerstand vinden tegen wat jij oordeelde, en zij aanvaarden (het dan) volledig." [S. an-Nisâ', v. 65]
 
Op deze basis (is het zo dat) alles wat de Boodschapper (صلى الله عليه وسلم) verduidelijkt heeft in de Koran, zijn oordeel zoals het oordeel van de Koran is. En de Boodschapper heeft gezegd : "De Koran werd mij gegeven, en samen met (de Koran) iets gelijkaardigs." Juist of niet ? Dus wat in de Sunna gekomen is, is zoals de Koran inzake de verplichting om zich eraan te houden, het te volgen en ernaar te handelen, en hem (عليه الصلاة والسلام) te volgen.
 
En daarom heeft de Boodschapper (صلى الله عليه وسلم) gewaarschuwd tegen een man tot wie bijna één van de ahâdîth van de Boodschapper van ALLAH (صلى الله عليه وسلم) kwam, terwijl hij leunde op zijn zetel, en die zei : "Neem dat van ons weg en kom met de Koran." Hij (d.w.z. de Boodschapper (صلى الله عليه وسلم)) zei daarop : "Voorwaar, de Koran werd mij gegeven, en samen met (de Koran) iets gelijkaardigs."
 
[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]
 
 

Een leasecontract dat eindigt met het bezit - Shaykh Sâlih al-Fawzân (حفظه الله ورعاه)

op .

Vraag :
 
Wat is het oordeel over het kopen van een auto via leasing die eindigt met het bezit, die autosalons of banken doen ? En wat is daarin toegestaan ?
 
Antwoord :
 
Daar is niets toegestaan in. De leasing die eindigt met het bezit is verboden, daar is niets toegestaan in, want het zijn twee contracten samen in één contract : een huurcontract en een verkoopcontract. En elk contract heeft zijn regels en voorwaarden, en dit gaat niet samen met dat. En daarin bevindt zich een fout en onwetendheid. Hij weet niet hoe het koopwaar later zal eindigen. Misschien zal het opgebruikt zijn, of zal haar waarde minder zijn of zal het niets waard zijn. Dit is een onbekende verkoop, hij kent haar uitkomst en resultaat niet. En er is een fatwa uitgevaardigd, ... er is zelfs een beslissing uitgevaardigd door de Raad van Grote Geleerden dat dit een verboden contract is. De leasing die eindigt met het bezit is een verboden contract. Ja.
 
[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]
 

De dajjâl - Shaykh Sulaymân ar-Ruhaylî (حفظه الله ورعاه)

op .

En met deze beproeving (de dajjâl) heeft ALLAH voor de gemeenschap van Muhammad (صلى الله عليه وسلم) drie tekenen gemaakt waarmee ze kunnen weten dat hij de dajjâl is.
 
Het eerste teken is dat hij gezien zal worden op aarde. En onze HEER (سبحانه وتعالى) kan niet gezien worden op aarde. Hij zal dus zeggen : "Ik ben ALLAH. Ik ben een godheid" terwijl hij zichtbaar zal zijn op aarde. En ALLAH (سبحانه) kan niet gezien worden op aarde.
 
En het tweede teken is dat hij éénogig zal zijn. En onze HEER (سبحانه وتعالى) is niet éénogig.
 
En het derde teken is dat tussen zijn ogen "kâfir" (كافر / ongelovige) geschreven is. En in een (andere) versie : ka-fa-ra. Elke moslim zal het kunnen lezen, ongeacht of hij geletterd of ongeletterd is. Ongeacht of hij al dan niet kon lezen en schrijven, maar dit woord zal hij kunnen lezen.
 
Deze tekenen zullen aantonen dat hij de dajjâl is en dat hij een ongelovige is. En tot hetgeen beschermt tegen zijn beproeving met de gunst van ALLAH, behoort dat jij - o dienaar van ALLAH - voortdurend je toevlucht zoekt tegen zijn beproeving, en in het bijzonder op het einde van het gebed. Want de Profeet (صلى الله عليه وسلم) heeft ons opgedragen om op het einde van ons gebed onze toevlucht te zoeken tegen vier zaken : tegen de beproeving van het leven en van de dood, en tegen de beproeving van de valse messias, de dajjâl, en tegen de bestraffing van het graf en tegen de bestraffing van het (Helle)vuur.
 
En het behoort ook tot hetgeen beschermt tegen de dajjâl dat de mens het begin van soera al-Kahf leest, of het einde van soera al-Kahf. En er zijn overleveringen vermeld over het ene en over het andere. Het is dus nuttig voor de moslim dat hij het begin van soera al-Kahf memoriseert.
 
[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]