4 vragen omtrent het aannemen van de consensus (إجماع) - Shaykh Sâlih al-Fawzân (hafidhahullâh)

op . Gepost in Kufr en Shirk

Moge ALLAH welwillend voor u zijn. De vraagsteller zegt :
 
Wat is de betekenis van de uitspraak van Shaykh al-Islam Ibn Taymiyya : "Wie de consensus (إجماع) tegenspreekt, is ongelovig" ?
 
Antwoord :
 
Inderdaad, ja. ALLAH zegt dat :
 
وَمَن يُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعۡدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ ٱلۡهُدَىٰ وَيَتَّبِعۡ غَيۡرَ سَبِيلِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصۡلِهِۦ جَهَنَّمَ‌ۖ وَسَآءَتۡ مَصِيرًا
 
"En wie de boodschapper tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen : Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is de slechtste bestemming." [S. an-Nisâ', v. 115]
 
En dit is het bewijs voor het feit dat wie de consensus tegenspreekt, ongelovig is. Ja.
 
-----------------------------------------
 
Vraag :
 
"Wie de leider niet gehoorzaamt en daarop sterft, is een dood van Jâhiliyya gestorven." Is dit authentiek bevestigd van de Boodschapper van ALLAH (sallALLAHU 'alayhi wasallam) ? En valt dit onder het niet gehoorzamen van de geleerden ?
 
Antwoord :
 
Ja, het tegenspreken van de consensus is ongeloof. Tot de tenietdoeners van de Islam behoort het tegenspreken van de consensus. ALLAH (subhânahu) heeft gezegd :
 
وَمَن يُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعۡدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ ٱلۡهُدَىٰ وَيَتَّبِعۡ غَيۡرَ سَبِيلِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصۡلِهِۦ جَهَنَّمَ‌ۖ وَسَآءَتۡ مَصِيرًا
 
"En wie de boodschapper tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is de slechtste bestemming." [S. an-Nisâ', v. 115]
 
Dit is een consensus, en deze tegenspreken is afvalligheid van de Islam. Ja.
 
-----------------------------------------
 
Moge ALLAH welwillend voor u zijn, weledele shaykh. Deze vraagsteller zegt :
 
Degene die de consensus (إجماع) en de analogie (قياس) verwerpt, is hij een mubtadi' ?
 
Antwoord :
 
Niemand van ahl as-sunna verwerpt de consensus. De authentieke ontegensprekelijke consensus, niemand van ahl as-sunna verwerpt die. Niemand verwerpt die. Wat de analogie betreft, ja, daarover bestaat een verschil van mening. En de meerderheid is van mening dat deze correct is en dat het één van de bronnen is waaruit juridische regels worden afgeleid. Ja. Maar wie deze verwerpt, wordt niet met ongeloof beoordeeld. Wie de analogie verwerpt, wordt niet met ongeloof beoordeeld. Maar wat betreft degene die de consensus tegenspreekt  ... kijk ... Wie de consensus tegenspreekt, over hem wordt er met ongeloof geoordeeld.
 
وَمَن يُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعۡدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ ٱلۡهُدَىٰ وَيَتَّبِعۡ غَيۡرَ سَبِيلِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصۡلِهِۦ جَهَنَّمَ‌ۖ وَسَآءَتۡ مَصِيرًا
 
"En wie de boodschapper tegenwerkt nadat de Leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is de slechtste bestemming." [S. an-Nisâ', v. 115]
 
Ja.
 
----------------------------------------------
Vraag :
 
Weledele shaykh, sommige geleerden zeggen : "De consensus is geen bewijs. Er wordt enkel informatie uit gehaald, want er bestaat geen consensus behalve om (voor argumentering) te steunen op de Tekst (Koran en Sunna). Bovendien staat de bewering dat er consensus is in vele kwesties ter discussie." Wat is uw mening over deze uitspraak ?
 
Antwoord :
 
Het op absolute wijze verwerpen van de consensus is ongeloof en afvalligheid uit de Islam. Het op absolute wijze verwerpen van de consensus - wie zegt dat er helemaal geen consensus is - deze is ongelovige. Betreffende degene die bepaalde aspecten van de consensus verwerpt, dat moet verder onderzocht worden. Zijn uitspraak moet onderzocht worden, of hij juist is of niet juist. Want er zijn zaken waarover beweerd wordt dat er consensus is, terwijl er (in werkelijkheid) geen consensus over bereikt is.
 
Maar degene die de consensus op absolute wijze verwerpt en zegt dat deze niet als bewijs gebruikt wordt, dan is deze ongelovig. Ongelovig in ALLAH ('azza wajall), want de consensus bestaat - en alle lof is aan ALLAH. De geleerden hebben een consensus over de geloofsovertuiging, en ze hebben een consensus over de tawhîd van ALLAH ('azza wajall), en ze zijn unaniem over het verbod op ribâ, en ze zijn unaniem over het verbod op ontucht (zinâ), en ze zijn unaniem over de kwesties die noodzakelijkerwijs gekend zijn van de religie.
 
Wie de consensus op absolute wijze verwerpt, deze is ongelovig. Betreffende degene die bepaalde aspecten van de consensus verwerpt, dan heeft hij daar misschien een reden voor. Hij wordt dus verder onderzocht. Ja.
 
[Vertaling : ابو معاذ محمد داود]